Labels

Africa (3) Albania (3) Armenia (1) Asia (2) Balkan (10) Bosnia (3) Bulgaria (4) China (2) Croatia (2) Eropah (1) Georgia (1) Greece (2) History (2) Iberian (3) Itinerary (3) Jordan (4) Macedonia (1) Montenegro (2) Morocco (4) Random (2) Spain (4) Turkey (6) Visa (2)

Thursday, 18 July 2013

Turki - Konya


Assalamualaikum :)
Lama tidak ketemu ya sahabat-sahabat?
Lebih sebulan meninggalkan laman ini kerana bermusafir mengutip pengalaman di tanah orang. haha
Selamat menyambut bulan Ramadhan!
Ramadhan Kareem :)





Konya - bandar yang tidak asing lagi di bumi Turki. Bandar ini pernah menjadi pusat pemerintahan bagi kerajaan Selcuk pada suatu masa dahulu. Konya pernah dikuasai oleh banyak kuasa, dimulai dengan kuasa Hittite, Lycian, Persian, Alexander the Great, Bergama Kingdom, Roman, Umayyah dan Byzantine.

Konya banyak berkait dengan penulis Parsi, Jalaluddin Rumi yang dilahirkan di Balkh (sekarang Afghanistan). Sewaktu pemerintahan Seljuk, Konya dipenuhi dengan pelarian-pelarian dari Empayar Khwarezmid yang melarikan diri dari Mongol. Pada tahun 1228, Sultan Kayqubad I yang merupakan pemerintah pada waktu itu telah menjemput Rumi dan bapanya, Bahaeddin Veled. Beliau berhijrah ke sini dan menetap selama 50 tahun, sehingga beliau meninggal dunia. Beliau telah mengasaskan tarikat Mevlevi.

Konya telah berkembang dengan pesatnya sejak akhir-akhir ini, terutamanya dengan kemasukan ramai pelajar Universiti Selcuk. Namun, bandar ini masih dikira sebagai bandar yang paling konservatif di Turki dan anda akan mendapati, ramai perempuan menutup rambut. Berdasarkan pemerhatian kami, orang-orangnya juga peramah dan lebih tenang jika dibandingkan dengan Istanbul.








1.  Melawat Mevlana Museum dan kawasan sekitarnya


Ini merupakan tarikan utama pengunjung ke Konya. Anda boleh nampak ramai rakyat Turki sendiri yang melawat bandar ini. Ramai antara mereka yang memohon doa (tawasul) di kubur Rumi dan Maulana-maulana yang lain. Namun begitu, hanya kerana ramai yang melakukannya, itu tak bermakna ia adalah kebenaran. Kami sarankan anda membaca artikel ini untuk mengetahui lebih lanjut tentang tawasul dan hukum bertawasul. Moga Allah memberi hidayah buat kita dan mereka :)

Cuba untuk datang awal kerana agak panjang barisan untuk beratur membeli tiket. Bila datang waktu musim bunga, taman di sekitar kawasan ini dihiasi dengan bunga ros yang kembang mekar. Bila masuk ke muzium, anda boleh melihat banyak makam atau kubur maulana-maulana di sini. Salah satunya adalah makam milik Jalaluddin Rumi, anak-anak beliau, anak-anak murid beliau dan ramai lagi. Ada juga ditayangkan baju-baju yang digunakan Rumi, al-Quran yang ditulis pada masa dahulu, buku-buku asal yang ditulis oleh Rumi dan Tabrizi. Di bahagian koleksi-koleksi ini terutamanya, barisannya sangat panjang. Jika anda terlalu lama di satu-satu bahagian, boleh menyebabkan orang-orang lain tidak begitu selesa. Bagaimana ahli sufi dididik di sini turut di ceritakan, malah replika dapur yang digunakan oleh mereka juga terdapat di sini, dan macam-macam lagi. 

Jika anda dari stesen bas, anda boleh ke muzium ini menaik tram. Dari stesen bas, anda akan nampak direction ke tramway. Tiket boleh dibeli di kaunter sebelah tramway. Stesen yang pelru dituju adalah Stesen Aladin, yang merupakan stesen terakhir dan paling dekat dengan muzium. Turun sahaja di stesen Aladin, jalan terus ke arah timur, lebih kurang 500m anda akan menjumpai sebuah dataran yang terletaknya sebuah masjid, Masjid Selemiye. Anda akan dapat melihat Muzium Mevlana bersebelahan dengan masjid tersebut.

Anda juga boleh menaiki dolmus untuk ke pusat bandar.

Mevlana Museum


Di kawasan luar museum

2.  Menikmati minuman percuma!

Kami pun mula-mula tak percaya. Mulanya jenguk jenguk sahaja dari luar, akhirnya masuk juga dan sememangnya betul! Dapat air percuma malah teh pun percuma! Anda boleh duduk sebentar sambil rehatkan kami, baca peta dan sebagainya. Boleh juga mengecas kembali bater handphone, tab, ipad, iphone, kamera dan sebagainya.

Bagaimana hendak ke sini? Di depan muzium, anda kan menjumpai dua bulatan. Anda cari bulatan yang di sebelah kanannya kubur, dan di sebelah kirinya Muzium Mevlana. Ambil jalan tersebut dan terus je. Nanti anda boleh nampak bangunan ini di sebelah kiri. Jika anda terus lagi, anda akan jumpa Tourist Information Centre (TIC). Bolehlah minta peta dan tanya apa yang menarik untuk dilawat di Konya!

Sewaktu kami melawat ke Konya pada bulan Jun lepas, TIC terletak tidak jauh dari bagunan ini. (*Jika anda menggunakan guide book yang agak lama, anda akan mendapati TIC terletak agak jauh dari tapak TIC sekarang). Anda hanya perlu berjalan terus lagi dan Tourist Information Centre terletak betul-betul tepi jalan. 

Free!

TIC

3.  Menyaksikan Tarian Sema (tarian sufi) secara percuma!

Untuk mendapatkan yang percuma, anda perlu berada di Konya pada hari Sabtu! Kalau hari lain ianya berbayar dan kalau di Istanbul anda perlu bayar lebih kurang 40TL. Tarian bermula lebih kurang 2030 (lebih baik datang awal untuk dapat tempat duduk yang strategik). Kami tak pasti berapa lama tarian ini sebab dah kena cabut pukul 10 sebab nak kejar bas pukul 11 malam. 

Tarian ini berlangsung di Pusat Kebudayaan Mevlana. Anda boleh tanya dekat TIC untuk direction ke sana. Anda boleh berjalan kaki. Untuk kembali ke stesen bas, anda perlu kembali di depan Muzium Mevlana untuk mengambil dolmus yang ada tulis "Yeni Otogar Campus".

Bagi kami, ini sekadar tarian. Tidaklah tarian seperti ini dapat dikaitkan dan disandarkan dengan ajaran Islam yang dibawa oleh rasullah s.a.w. dan para sahabat serta tabiin dan itba' tabiin. Apa yang kami baca, tarian ini ada mempercayai konsep "penyatuan dengan Allah" dan sememangnya bertentangan dengan Aqidah ahlus Sunnah wal Jamaah. Moga Allah membuka hati kita dan mereka untuk melihat hidayah dan petunjuk yang dibawa Rasulullah s.a.w. dengan jalan yang lurus dan benar :)

Mevlana Kultur Merkezi.

Sema Dance
4.  Melawat Aziziye Camii

Apa yang menarik dengan masjid ini? Tingkap masjid lebih besar daripada pintu masjid! Tapi sayangnya, sewaktu kami datang masjid ini dalam proses pembaikpulih. Di menara masjid ini, konsep oriental dapat dilihat dengan jelas.

Aziziye Camii

5. Melawat Alaaddin Camii dan Alaaddin Tepesi

Setibanya anda di stesen tram terakhir, stesen Alaaddin, anda boleh nampak bukit di sebelahnya (Alaaddin tepesi). Bukit ini merupakan bukit buatan manusia dan kini merupakan taman untuk berehat-rehat. Waktu petang adalah waktu yang paling ideal untuk melepak tenangkan fikiran sambil baca buku, makan coklat dan macam-macam lagi. Terdapat banyak restoran sekitar Alaaddin Tepesi yang menjual hidangan-hidangan tempatan dan makanan segera. Kalau jalan ke atas sedikit ke arah utara, anda boleh melawat Alaaddin Camii. Masjid ini dibina pada zaman Kesultanan Selcuk di sekitar kurun ke-13. Dari atas ini juga, anda boleh melihat pemandangan bandar Konya.
Aladdin Camii
6.  Melawat ke Masjid Shamsi At-Tabrizi

Masjid ini terletak berhampiran dengan Alaaddin Tepesi. Diberi nama sempena Shamsi al-Din al-Tabrizi, kenalan kepada Rumi, ada yang berkata beliau merupakan guru ghaib Rumi. Beliau berjumpa Rumi di Konya (ada yang cakap di Syria) dan menjadi "spiritual friend" kepada Rumi. Bagi Rumi, Shamsi merupakan "matahari" yang menunjuk jalan ke arah penyatuan dengan Tuhan. Rumi kemudiannya berhenti mengajar di medrasa untuk mengahbiskan lebih banyak masa dengan Shamsi. Pengikut-pengikut Rumi berasa goyah dengan kelebihan yang dimiliki Shamsi melebihi guru mereka, jadi, mereka membunuh Shamsi untuk menjadikan Rumi sahaja yang terbaik. Disebabkan sedih dan hiba di atas pemergian sahabat baiknya, Rumi mengadbikan diri pada doa dan tafakkur dan akhirnya menghasilkan asas tarian Sema.

Di masjid ini juga terdapat makam Shamsi, tetapi masih ada pertikaian sama ada itu milik Shamsi atau tidak.

Masjid Shams At-Tabrizi


6. Lawatan ke Ethnography Museum of Konya

Untuk ke muzium ini, anda kena dapatkan map dari TIC dulu. Kami tidak dikenakan sebarang bayaran untuk masuk ke sini. Seperti Ethnography Museum yang lain, muzium ini menayangkan koleksi pakaian, perkakas rumah, cara hidup, peralatan perang, peralatan menulis dan sebagainya. :) 









  • Banyak kedai di tepi jalan yang menjual fridge magnet menarik
  • Di sekitar Muzium Mevlana dan TIC juga ada banyak kedai menarik yang menjual cenderahati yang beraneka pilihan.
  • Buku-buku Tabrizi, Rumi dan Bahaeddin juga banyak dijual sekitar TIC. Kebanyakannya dalam Bahasa Turki.



  • Tandas di stesen bas free! So, settle siap2 sebelum berjalan
  • Di stesen bas juga terdapat tempat simpanan bag automatik.
  • Dolmus murah sikit dari tram
  • Cuba makanan namanya "Mevlana"
Mevlana

  • Untuk dapatkan makanan yang murah, anda perlu berjalan jalan jauh sikit dari Muzium Mevlana. Berdekatan Mevlana Camii dan Aziziye Camii juga banyak dijual makanan yang murah-murah.





  • Tiket Muzium Mevlana - 5TL
  • Tiket tram - 2TL
  • Dolmus - 1.75TL
  • Makanan Mevlana - 8TL




___________________

تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ

Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekali2 kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang dengan keduanya iaitu kitab Allah dan sunnah nabinya. (Muwattho’ Malik)






Selamatlah! :)

3 comments:

  1. 1. Katanya hotel Konya paling mahal di Turki. Betol ke?

    2. Dulu time aku pegi,terjumpa kubur guru mulia kepala ar-rumi. Dekat gak la dengan masjid Shamsuddin Attibrizi tu. Kecik je. Tepi jalan. Nape takde dalam post ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1- tak pasti pulak. kami tak bermalam di Konya, jadinya tak dapat memberi kepastian. maaf :)

      2- Banyak sangat kubur dan tokoh dari Konya ni. Kami pun naik pening.

      Delete