Labels

Africa (3) Albania (3) Armenia (1) Asia (2) Balkan (10) Bosnia (3) Bulgaria (4) China (2) Croatia (2) Eropah (1) Georgia (1) Greece (2) History (2) Iberian (3) Itinerary (3) Jordan (4) Macedonia (1) Montenegro (2) Morocco (4) Random (2) Spain (4) Turkey (6) Visa (2)

Friday 31 August 2012

Albania - Gjirokastra



Assalamualaikum (:

So, kalian buka banyak website, tapi macam-macam tulisan ada untuk tempat ni, ada yang tulis  Gjirokastër, Gjirokastra, Gjirokaster, Gjirokastrës. Kalau nama Greek pula, Argyrokastro (Αργυρόκαστρο). Ah, tak kisahlah, tapi yang penting, locals sebut dia macam ni, ge-yi-ro-kastra. Baiklah, selamat membaca! Semoga bermanfaat! :)


 
Masa zaman Raja Zog (communism), Gjirokastra merupakan tempat kebudayaan dan pusat ekonomi. Kemudiannya bandar dimasuki oleh tentera Itali, tapi kebanyakan kawasannya berjaya dibebaskan dalam masa lima tahun dan kemudiannya digunakan sebagai pusat untuk membebaskan negara dari Itali dan Jerman.

Bila rejim komunis jatuh pada tahun 1990, ekonomi Gjirokastra susut dengan mendadak. Ramai mula berpindah ke luar Gjirokastra. Gjirokastra mula membangun sedikit demi sedikit sehinggalah krisis 1997. Sebahagian bazaar telah dibakar, keadaan yang huru-hara memandangkan kawasan tersebut mula ganas dan lawless.

Baiklah, yang atas ni sebenarnya nak trigger kalian baca sendiri. hehe!




Gjirokastër Castle
Dekat dalam castle ni ada banyak benda yang boleh dilihat. Contohnya ada koleksi kapal terbang perang Itali dengan Jerman, bekas penjara, National Folk Festival stage, church, clock tower dan dapat tengok permandangan Gjirokastra dari kawasan yang agak tinggi. Sangat cantik tau!

Harga: 4 Euro (2 Euro student price)





National Museum of Armaments: 
Ada dekat dalam castle tu :)

Zekate House

Zekate House ni antara rumah masa Ottoman yang masih survive. Zekate House ni nak cari senang je. Ada signboards nak tunjuk jalan ke Zekate House ni. Ada kena naik bukit sikitlah, tapi nak kata berpeluh-peluh takdelah sangat, berpeluh sikitlah, ehehe. Tapi at one point, signboard dah takde, memang ikut instinct je la. Nasib baik betul. Rupa-rupanya signboard satu tu rosak dan mereka letak belakang tembok. Memang nampak pun -.-"



Zekate House ni dijaga oleh pasangan veteran yang menetap sebelah Zekate House tu, jadi nak bayar ke apa ke, bayar kat diorang. Harga masa tu 3 Euro (1.5 Euro student price) tapi harga dalam Lonely Planet lain.



Old Bazaar
Old Bazaar ni simple je, dan cantik sangat! :)

Masjid di Old Bazaar

Pagi tu jalan-jalan dekat Old Bazaar, singgah kejap. Next thing I remembered was waking up from sleep. Bila entah tido! Haha. Masjid yang simple, agak lama, tapi alhamdulillah bergerak :)

Masuk percuma!



Partisan Heroines

Ada satu tugu yang terletak di square utama Gjirokastra. Betul-betul depan Tourist Information. Tugu ini merupakan tugu dua orang wanita muda, Bule Naipi dan Persefoni Kokëdhima, yang merupakan partisans sewaktu World War II dan kemudiannya digantung oleh Nazis pada 1944.

Kalian juga boleh melawat Ethnographic Museum. Sebenarnya tempat ni asalnya rumah, tempat kelahiran Enver Hoxha. Enver Hoxha ni communist leader dan juga Prime Minister Albania suatu masa dulu. Tapi rumah ni dah jadi museum.

So tu je? Dah la jauh dari Tirana takkan nak pegi menapak jauh-jauh sebab tempat-tempat ni je? Sebenarnya Gjirokastra ni antara tempat yang dipelihara oleh UNESCO. Banyak duit dah dilabur untuk baiki atap bangunan sahaja! Tempat ni juga dipanggil juga dipanggil City of Stone sebab hampir semua atap rumahnya adalah dari batu!



Seorang penulis yang famous kat tempat tu nama dia Ismail Kadare juga ada menulis "Chronicles of Stone" nak cakap legend tak legend batu-batu dia. haha. Ada juga nama jalan kat Gjirokastra ni sempena nama dia. Ismail Kadare. Memang unik lah tempat ni!



Gjirokastra ni takdelah well developed, jadinya janganlah expect shopping complex besar-besar kat sini. Hatta, tak ternampaklah pulak shopping complex. haha. Dekat Old Bazaar pun not bad kalau nak shop souvenirs semua. Harga pun berpatutan kalau nak banding dengan negara jiran Montenegro dan Greece. Beli lah siap-siap souvenirs tu kat sini, sebab dia kawasan pedalaman jadi tak mahal sangat.

Banyak juga hasil kraf orang-orang Albania dekat sini. Cantik-cantik semuanya :)

Kalau nak beli barang-barang groceries ada beberapa kedai yang menjualnya. Dalam 2-3 kedai bederkatan masjid. Kedai tak besar mana, tapi ada lah jual roti, buah, sardin etc. Tapi dekat New City Gjirokastra ni banyak je kedai-kedai. Nak ke New City ada tiga pilihan, drive sendiri, jalan kaki atau teksi. Jalan kaki boleh tahan jauh. Naik teksi dalam satu Euro seorang kalau teksi penuh (5 orang)





Gjirokastra tak ada bus station. Tapi bas ambil dan turunkan orang dekat stesen minyak jenama Eida ni. Tapi kalau cakap dekat pakcik teksi nak ke stesen bas, selalunya mereka sedia maklum.



Orang-orang kat Albania ni baik sangat. Pernah sekali nak cari ATM machine tapi tak jumpa. Kami bertanyakan kepada seorang pakcik ni. Dihantarnya kami betul-betul depan ATM! Tak mintak tips pon!

Tukar duit ke Albanian Leke cepat-cepat sebelum masuk ke Old City. Old City ni tak tahu lah ada atau tidak sebab puas kami cari tak jumpa-jumpa. Ada satu kedai gambar yang menyediakan khidmat tukar duit, tapi masuk Asar je kedai dah tutup. Rata-rata kedai di sini terima duit Euro, tapi dalam rate yang lebih rendah.

Tak perlu beli tiket bas awal-awal. Bas selalunya ada dan boleh terus bayar kepada pakcik bas.


Furgons lebih cepat berbanding bas. Bas akan berhenti setiap kali ada orang tahan. Walaupun seat dah penuh sekalipun, masih ada penumpang yang akan diambil. Ini menyebabkan perjalanan jadi lama gila! Tetapi furgons mahal sikit berbanding bas :)


Tourist Information selalu tutup. Waktu kami pergi tu memang tutup. Bila tanya orang lain, rupanya memang jarang nampak bukak. haha.



Hotel - 16 Euro (semalaman)
Teksi - 2 Euro seorang (pergi balik)
Gjirokastra Castle - 2 Euro
Zekate House - 1.5 Euro

Semoga post kali ni membantu!

Selamatlah!


 

1 comment: