Labels

Africa (3) Albania (3) Armenia (1) Asia (2) Balkan (10) Bosnia (3) Bulgaria (4) China (2) Croatia (2) Eropah (1) Georgia (1) Greece (2) History (2) Iberian (3) Itinerary (3) Jordan (4) Macedonia (1) Montenegro (2) Morocco (4) Random (2) Spain (4) Turkey (6) Visa (2)

Saturday 9 March 2013

Sepanyol - Granada

Di tengah kesibukan Kota Granada,
Kini terbina indah sebuah menara,
Setelah 500 tahun menunggu,
Akhirnya azan terdengar di situ.

Pada Julai 2003, Masjid Granada yang terletak berhampiran dengan Istana al-Hambra melaungkan kembali kalimah suci Allah setelah sekian lama sunyi. Dikatakan pihak berkuasa Granada mengambil masa 22 tahun baru boleh memberi kebenaran kepada masyarakat Granada untuk membina mercu tanda Islam di bandar itu.







sumber



Granada, satu bandar yangterletak di tenggara Andalusia. Kota ini dikuasai oleh golongan Bani Ahmar.
Kami pernah membaca satu buku mengatakan bahawa kota ini dibina oleh anak kepada khalifah Bani Umayyah yang terakhir iaitu Abd Rahman yang lari ke Afrika Utara dan beliau yang membina kerajaan merdeka Moors di Granada.

Kerajaan di Granada bangkit satu zaman pada zaman kegemilangan Kerajaan Bani Abbasiyah. Dikatakan juga kegemilangannya sama dengan kegemilangan kerajaan Harun ar-Rasyid di Kota Baghdad.

Untuk sejarah panjang Andalusia (tak panjang sangat pun), boleh baca post ini.







> Melawat Istana al-Hambra
Semestinya! Istana ini terletak di tengah kota Granada. Binaan ini terletak di atas bukit. Seni reka bentuk istana ini sangat menarik. Setiap sisi dan bentuk dalam istana ini sangat simetri dan setiap elevation pada binaan menggunakan panjang diagonal pada binaan di bawahnya! Hebat kan?? (faham ke? kalau nak lebih faham, boleh tengok di Youtube).
Untuk sampai ke sini anda boleh guna dua cara; menaiki bas ataupun berjalan kaki! Kami telah mencuba kedua-dua cara dan berjalan kaki sangat ohsem! :D

Peta Granada. Klik sini untuk lebih besar.
Credit untuk website  itu juga.

Jika anda ingin menaiki bas, anda boleh menunggu bas di Plaza Nueva atau di al-Bayzin. Bas ke al-Hambra merupakan bas mini yang berwarna merah. Harga setiap kali naik ialah 1.20 Euro. Jikalau anda merancang untuk pergi banyak kali, anda boleh direct beli traveler card. Dia akan cas 0.70 Euro setiap kali naik.
Jika anda nak rasa ke-ohsem-an berjalan kaki ke al-Hambra, anda pergi ke Plaza Nueva (ada dalam peta di atas), kemudian boleh nampak dah sign La Al-Hambra kat situ. Ikut je signboard. Jangan salah belok pulak! dan Jangan sesekali merancang untuk masuk al-Hambra dari pintu lain! Memang takkan boleh masuk :)

Pastikan anda datang awal pagi untuk membeli tiket. Jangan lupa ambil peta dan juga audio guide! Sangat membantu.

Al-Hambra



> Menjejaki al-Baycin
Terletak di atas bukit yang bertentangan dengan Istana al-Hambra, menjadikan al-Baycin destinasi pilihan untuk merakamkan panorama indah Istana al-Hambra. Biasanya orang datang ke sini pada waktu matahari terbenam.

Pengaruh Islam di sini agak kuat berbanding di kawasan lain di Granada disebabkan ada sebuah masjid di sini dinamakan Masjid Granada.

Terdapat banyak alternatif untuk ke sini, iaitu berjalan kaki, menaiki basikal,menaiki Segway atau menaiki bas No 31 di Plaza Nueva.

permandangan al-Hambra berlatar belakangkan Sierra Nevada sewaktu hampir terbenam matahari di Las Estrellas Mirador San Nicolas (AL-Baycin) :) bersebelahan masjid Granada



> Solat di Masjid Granada
Alang-alang dah penat mendaki ke al-Baycin, berehat sebentar di Masjid Granada. Kalau dah dengar azan tu, boleh masuk saf terus. :)

> Menjelajahi Sacromonte
Sambil-sambil menghirup udara pagi di Granada, anda boleh berjalan kaki ke Sacromonte. Perjalanan agak memenatkan disebabkan kena mendaki. Di atas puncak ada Gereja yang dibina pada abad ke-17. Dari sini anda boleh melihat permandangan cantik Istana al-Hambra.

Permandangan ketika berjalan ke Sacromonte








  •  Bersebelah Royal Chapel (gereja paling besar di Granada) ada deretan kedai yang menjual cenderahati yang menarik. Kebanyakan peniaga adalah orang Maghribi. Jadi, kalau anda boleh berbahasa arab, jangan segan-segan tawar harga murah! :)
  • Kebanyakan pelancong yang datang ke Granada akan membeli buku The Tales of The al-Hambra karya Washington Irving. Kalau teringin nak baca, ada dijual di kebanyakan kedai buku di sini.






  • Makan halal tak perlu risau. Memang banyak! mostly kebab. Harga boleh tahan.
  • Untuk ke Pusat Bandar Granda, anda perlu menaiki bas bernombor 3 @ 33 dari stesen bas.

 
  • Tiket al-Hambra - 13 Euro
  • Harga kebab (meal) - 5 Euro
  • Bas al-Hambra - 1.20 Euro

Selamatlah...

7 comments:

  1. pemandangan Al-Hambra dari al-Baycin...sgt cntik! btw,a great trip :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? kitorg memang cari waktu sunset umtuk ambil gambar alHambra :)

      Subhanallah :')

      Delete
  2. lol, mcm tau2 je aku ke spain hujung bulan ni =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, saudara nk pergi Spain? moga dapat manfaat dari posts kitorg :)

      Delete
    2. Btw, there is plenty of places you can visit plus all that we have stated. Churches, museums, dan banyak lagi. Kalau berminat, rajin2 lah google :)

      Delete
  3. SubhanaAllah, a purple skies. Jelesnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan jeles2.. nikmat dari allah, kita kongsikan bersama :)

      Delete