Labels

Africa (3) Albania (3) Armenia (1) Asia (2) Balkan (10) Bosnia (3) Bulgaria (4) China (2) Croatia (2) Eropah (1) Georgia (1) Greece (2) History (2) Iberian (3) Itinerary (3) Jordan (4) Macedonia (1) Montenegro (2) Morocco (4) Random (2) Spain (4) Turkey (6) Visa (2)

Sunday 1 September 2013

Turki, Georgia, Armenia & Bulgaria Itinerary

Assalamualaikum :)
Apa khabar pembaca semua?
Kali ini, kami akan menceritakan sedikit sebanyak itenerary kami bagi kembara lepas yang mengambil masa lebih kurang sebulan. Harapnya post ini bermanfaat buat semua! :D
______________________________

Istanbul - Konya - Pamukkale - Selcuk - Fethiye - Adana - Cappadocia - Trabzon - Batumi - Tbilisi -Yerevan - Tbilisi - Istanbul - Sofia - Bansko - Plovdiv - Istanbul

Plan kali ini.

1. Amman - Istanbul. Kami memilih kali ini sekali lagi Turkish Airlines dari Amman ke Istanbul. Perjalanan mengambil masa 3 jam.

Masjid Biru, Istanbul, Turki

2. Istanbul - Konya. Ramai yang agak pelik dengan pilihan kami untuk terus ke Konya dari Istanbul memandangkan Konya agak ke tengah berbanding banda-bandar lain seperti Pamukkale dan Selcuk. Sebenarnya, sengaja kami susun perjalanan kami sebegini kerana pada setiap hari Sabtu, Pusat Kebudayaan Mevlana ada menayangkan tarian Sema secara percuma. Sabtu minggu berikutnya pula, mengikut perancangan kami sudah pun berada di Georgia.

Untuk ke Konya, kami memilih bas malam untuk menjimatkan duit penginapan. Terdapat banyak syarikat yang menjual tiket bas. Kalau dah sampai ke Otogar (stesen bas) di Istanbul, bolehlah survey dulu mana yang berpatutan dengan servis yang ditawarkan. Bas di Turki sangat high class. Anda akan dihidangkan dengan snack, air panas, air berkarbonat, air mineral. Ada sesetengah bas yang turut menyediakan wi-fi!
(klik sini untuk ke post mengenai Konya)

Tarian sema, Konya.

3. Konya - Pamukkale. Kami menaiki bas malam. Bas ke Pamukkale akan berhenti di Denizli. Kemudian untuk ke Pamukkale anda boleh menaiki dolmus (minibus). Sebelum itu anda boleh membeli tiket ke bandar seterusnya siap-siap atau boleh juga dibeli di Pamukkale. Apabila sudah sampai di Pamukkale, semua tempat tarikan pelancong anda boleh reach dengan hanya berjalan kaki. Kalau hendak membeli tiket bas, anda boleh mencari syarikat bas di kawasan situ juga.

Kebanyakan syarikat bas ada menyediakan perkhidmatan dolmus atau bus untuk ke bandar Denizli. Kami kurang pasti jika perkhidmatan ini turut disediakan dari Denizli ke Pamukkale memandangkan kami sendiri ke Pamukkale dengan menaiki dolmus awam. (klik sini untuk ke post mengenai Pamukkale)

Travetines, Pamukkale, Turki.

4. Pamukkale - Selcuk. Perjalanan lebih kurang 4 jam. Pemandangan yang menarik dapat anda hayati sekiranya anda mengambil bas pada waktu siang. Selain bas, terdapat juga keratapi dari Denizli ke Selcuk. Kami kurang arif akan berapa lama dan kos jika menaiki keretapi, sudah ada dalam bas ke Selcuk baru tahu, ada rupanya keretapi ke sana!

Setibanya di Selcuk, anda boleh melawat tempat-tempat menarik di sekitar dan biasanya orang akan melawat Efes (Ephesus) yang tersenarai antara 7 keajaiban dunia purba. Untuk ke Ephesus, anda boleh menaiki dolmus di stesen bas Selcuk.

Sempat kami bersembang dengan seorang pengembara juga, rancangnya untuk ke Mykonos dari Selcuk. Dari Mykonos pula akan terus ke Kepulauan Greek. Menarik juga rancangannya itu. Dari Selcuk juga anda dapat ke Pulau Rhodes. Mudahnya, dari Selcuk, agak mudah untuk anda ke Kepulauan Greek melalui jalan laut, memandangkan penerbangan ke kepulauan ini agak mahal harganya.

5. Selcuk - Fethiye. Pada hari yang sama, kami mengambil bas malam ke Fethiye. Semua bas ke Fethiye dari Selcuk akan berhenti di Aydin. Anda confirmkanlah tiket betul-betul, pada awalnya, kami ingat transit di Aydin sekejap sahaja, rupa-rupanya berjam-jam jugak. Waiting room pun agak spooky sikit, terutamanya jika anda menunggu pada waktu malam :) Ada sebuah masjid tidak jauh dari stesen bas, tapi selepas pukul 12 malam pengunjung dikehendaki mengosongkan masjid :(

Oludeniz, Fethiye, Turki.

6. Fethiye - Adana. Kami menaiki bas malam. Bas akan melalui Antalya. Orang pelik kenapa ke Adana? haha. Ini last minute punya tukar plan! Pada awalnya kami bercadang untuk terus ke Urfa (Sanliurfa) untuk menjejak kisah Nabi Ibrahim. Sewaktu kami di Pamukkale, kami sempat berkenalan dengan Bro Yousef yang asalnya dari Lubnan dan kini menetap di Pamukkale. Bro Yousef yang sangat arif mengenai selok belok Turki mencadangkan supaya kami melawat Cennet-Cehennem di Narlikuyu. Katanya, tidak ramai yang akan ke tempat ini, tapi lawatan ke sana tentunya menarik.

Untuk ke Narlikuyu Adana, anda perlu menaiki dolmus ke Silifke, cakap je pakcik tu "Cennet Cehennem" nanti dia turunkan tepi jalan. Lepas itu jalan terus ikut tanda di jalan lebih kurang 3 km, sampailah anda ke Cennet Cehennam, kalau rajin dan bernasib baik, boleh hitchhike. Anda juga boleh melawati Kizkalesi, sebuah kubu yang berada di tengah laut, terletak tidak jauh dari situ.

Kizkalesi, Turki.

7. Adana - Cappadocia. Bas malam juga. Biasanya bas ke Cappadocia akan berhenti di bandar terdekat, Nevsehir. Namun, kebanyakan syarikat bas akan menyediakan perkhidmatan shuttle untuk terus ke Cappadocia. Bestnya Cappadocia ni, anda boleh jalan kaki ke hampir ke semua tempat-tempat tarikan pelancong. Cumanya untuk ke Underground City, anda perlu tukar dua bas, tapi jangan risau, ramai pelancong buat. Jangan percaya agent yang mengeluarkan kata-kata yang agak discouraging seperti, "you'll never arrive there with public transport".

Cappadocia, Turki.

8. Cappadocia - Trabzon. Kami ke Trabzon menaiki bas malam juga. Jika anda menaiki bas siang ke Trabzon juga satu idea yang menarik, ada yang menceritakan bahawa permadangan sepanjang ke Trabzon sangat indah, ala-ala Swiss. ;)

Untuk ke city center, anda boleh terus menaiki dolmus di luar stesen. Tanya je, "centrum?"

Aya Sofya, Trabon.

9. Trabzon - Batumi. Kami mengambil bas ke Batumi (Batum) pada waktu petang dan sampai lebih kurang jam 9 malam waktu Georgia. Di border Sarpi, passport kami pada mulanya diragui. Mungkin orang kastam tu pertama kali tengok pasport Malaysia, agak teruja dia bila akhirnya menjumpai watermark kecil bertulis "MALAYSIAMALAYSIAMALAYSIA.." yang disusun dalam bentuk ombak. Akhirnya, dapat juga masuk ke Georgia. :)

Di sempadan Sarpi ini, kebanyakan yang menaiki bas biasanya akan menaiki kenderaan lain untuk ke Batumi memandangkan urusan imigresen yang biasanya lama dan jarak ke Batumi tidak begitu jauh. Terpulang pada anda, untuk menaiki bas yang sama atau menaiki kenderaan lain.

Bandar Pelabuhan, Batumi.

10. Batumi - Tbilisi (Tfilis). Ini adalah pengalaman pertama kami menaiki sleeper train! Pengalaman menarik dan kami berjumpa dengan kenalan Georgia yang sangat baik. Diajarkan kami bahasa Georgia. Terima kasih Nina dan pak cik :)

11. Tbilisi - Yerevan. Anda boleh memilih mashrutky atau keretapi untuk terus ke Yerevan. Keretapi ke Yerevan hanya beroperasi pada hari-hari 'ganjil' (Ahad, Selasa, Khamis, Jumaat); dan sebaliknya dari Yerevan ke Tbilisi. Anda juga boleh memilih untuk menaiki kertapi terus dari Batumi ke Yerevan, tetapi keretapi untuk rangkaian ini hanyalah dua minggu sekali.

Kami menaiki marshrutky sahaja memandangkan keretapi hanya akan bertolak pada hari esoknya. Jalan Tblisi ke Yerevan bukanlah jalan-jalan besar atau lebuhraya, jalan-jalannya mengikut air sungai, menelusuri lembah, malah berlubang sana sini! Yang seronoknya, permandangannya indah sekali, jangan tidur pulak dalam perjalanan! :P

Di ambil dari dalam marshrutky, Armenia.

12. Yerevan - Tbilisi. Untuk ke Yerevan semula, kali ini kami memilih untuk menaiki keretapi. Keretapinya hanya pada waktu malam.

Yerevan, Armenia.

13. Tbilisi - Istanbul Kami menaiki bas ke Istanbul yang mengambil masa 24 jam. Penat juga, tapi banyak kali juga bas berhenti untuk makan-makan dan ambil angin. So, okaylah. Untuk ke stesen bas ini dari stesen keretapi di Tbilisi, anda boleh ke tempat pusat marshrutky (macam dolmus) di luar stesen keratapi. Stesen keratapi terletak tidak jauh dri stesen metro dan pusat marshrutky. Di pusat marshrutky, anda hanya perlu menaiki marshrutky ke "Ortachala".

Masjid Biru, Istanbul

14. Istanbul - Sofia. Untuk mendapatkan tiket, anda boleh pergi ke stesen bas utama Istanbul (Otogar). Banyak je syarikat yang menyediakan perkhidmatan ke Sofia. Semalaman juga tempoh perjalanan ke Sofia. Urusan kastam kami agak leceh, atas sebab yang sama sewaktu kami di border Sarpi dulu, ketulenan passport kami diragui. Apa-apa pun, jangan risau, inshaAllah boleh masuk :)

15. Sofia - Bansko. Di sini ada dua pilihan, naik bas atau keretapi. Kalau bas, sampai terus ke Bansko, hanya 2-3 jam sahaja perjalanannya. Kalau keretapi pula, kena lommpat-lompat sikit. Kami cadangkan naik keretapi kerana pemandangannya lebih cantik dan mencabar! haha. Mula-mula perlu naik keretapi dari Sofia ke Septemvri (stesen keretapi terletak di sebelah stesen bas). Kemudian naik keretapi dari Septemvri ke Bansko. Keretapi ini sangat epik! 7 jam lamanya untuk sampai ke Bansko!

16. Bansko - Plovdiv. Kami menaiki bas yang kecil tapi selesa. Perjalanan ambil masa lebih kurang 4-6 jam. Hanya ada bas pada waktu pagi sahaja :)

17. Plovdiv - Istanbul. Yang ini kami cadangkan naik Alpar, sebab bila masuk Turki boleh dapat wi-fi! haha. Mana-mana pun tak kesah.

18. Istanbul - Amman. Gule gule Turkiye!

__________________

Begitulah lebih kurang perjalanan kami merentasi Turki, Georgia, Armenia dan Bulgaria. Mungkin agak serabut perjalanannya kerana kali ini kami pilih untuk redah je, dan tidak ada reservation langsung yang dibuat sepanjang sebulan kembara kami. Walaupapun, alhamdulillah, semuanya selamat dan pengalaman kali ini sangatlah bermakna. Jika anda ada pengalaman menarik, boleh lah kongsi bersama! :)

1. Salam

Ada entry pasal capadocia tak?

1. Wsalam wbt,

Akan ada inshaAllah, nantikan ya! :D

2. salam,

Subhanallah cantik sngt scenery. Semoga tercapai plan nak ke Istanbul.

1. wasalam wbt.
      inshaAllah, dah sampai nanti boleh lah berkongsi pengalaman dan ilmu baru dengan orang lain pula :D

3. Route yang menarik tapi bg JM mesti tak mampu nk travel one month tu..anyway leh di jadikan rujukan kalau nk travel ke sana nanti..terima kasih :-)

4. Wah, bestnya dapat bercuti selama sebulan. Fethiye tu tak pergi ke Butterfly Valley atau Oludeniz Turkey?

Regards,
    Farah
    www.thatsofarah.com

1. Kami pergi Oludeniz dan juga Butterfly Valley. Nantikan post kami about Fethiye pulak!